Kanalbrua
Nyhet

Møte om endringer i kanalbruas åpningsfrekvens

11. april | Tekst : Vivil Hunding Strømme
Fra 5 til 3 åpninger i døgnet for fritidsbåter f.o.m. 11. april.

På vegne av Vestfold Fylkeskommune inviterer vi til et orienteringsmøte i anledning endringer i kanalbruas åpningsfrekvens for fritidsbåter for sesongen 2025.

Fredag 11. april kl. 08.30 på Hotel Klubben - meld deg på her

Det er Tønsberg kommune som drifter åpningene av brua, som er fra 1957. Her kjører ca. 34 000 biler i døgnet!  Brua er ikke er i dårlig stand, men begynner å bli gammel. Kanalbrua tilfredsstiller ikke moderne vektkrav, og sommeren 2024 ble det innført nytt kjøremønster for kjøretøy med totalvekt over 10 tonn. Brua har en seilingshøyde på 3 m under normal vannstand.

Reduksjon i antall åpninger besluttes for å redusere risikoen for at broen svikter i åpen tilstand. Trafikkberegninger og erfaringer viser betydelige køer og stillestående trafikk i alle retninger i Tønsberg og Færder etter en halv time ved svikt i lukkemekanismen, spesielt i rushtiden.   

For alle ukedager, lørdager, søndager og helligdager angis følgende klokkeslett for åpninger for fritidsbåter i sesongen april til september 2025:

10:05, 13:05 og 19:05

I tillegg åpnes broen på bestilling for næringstrafikk i farleden. 
 

Kanalbrua ble fredet 17. april 2008. Dette betyr i praksis at konstruksjoner og detaljer skal bevares. Gamle deler, som nødvendigvis ikke er hyllevare, vil vedlikeholdes eller bli erstattet når det er nødvendig. Fremover er det lagt planer for omfattende utskiftning av mekaniske komponenter i løftemekanismene for å sikre at broen skal kunne være operativ også på lengre sikt. Dette er viktig med hensyn på at brua vil ta mye av trafikken mellom fastlandet og Færder selv etter at ny fastlandsforbindelse er på plass.

Vestfold fylkeskommune er eier av Tønsberg kanalbru på fylkesvei 308 og har ansvaret for drift og vedlikehold. De har også samordningsansvaret for krisehåndteringen ved en eventuell hendelse som fører til at den settes ut av drift. En øvelse i mai 2024 avdekket behov for å komplettere og justere dagens planverk. Det er spesielt løsning for beredskap som utløser behovet for et mer helhetlig og komplett planverk. En rekke tema utredes i saken, herunder behovet for eventuelle endringer/ytterligere reduksjon i åpningsfrekvens.


Det er Kystverket som formelt avgjør om en sjøvei kan stenges, og om vaktberedskap og åpning av bro skal reduseres eller avvikles. Kystverket og Vestfold fylkeskommune har hatt løpende dialog om risiko- og sårbarhetsanalysens konklusjon.  

Meld deg på møtet om du har innspill og eller spørsmål